Sistemul de învățământ are nevoie de schimbări majore, după ce s-a prăbușit din ce în ce mai mult în ultimii ani, iar pandemia nu a făcut decât să evidențieze marile lacune, marile probleme și necesitățile de extremă urgență, pentru a nu continua să producă așa-ziși analfabeți funcționali, spune ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în interviul pe care l-a acordat GÂNDUL. 

Sorin Cîmpeanu face o radiografie a tuturor aspectelor negative și a părților “moi” din acest sistem, dar anunță și care sunt veștile bune, ce proiecte sunt antamate, ce se așteaptă de la noua Lege a educației pe care Guvernul o are în lucru și care va pregăti “terenul fertil” al școlii românești reformate, modernizate, până în toamna anului 2022.

Ministrul vorbește și despre finanțările din Proiectul național pentru reducerea abandonului școlar, cum și cât de mult ar putea să câștige un elev prin sistemul de burse susținut de la bugetul de stat, de ce a fost predarea online “mai mult decât nimic“, cât de bulversat de criza sanitară a devenit sistemul de educație, cum a fost deformată evaluarea și cum se va modifica pentru a nu mai exista “goana după note”.

Ministrul Educației dezvăluie, în interviu, și cum va arăta noua structură a anului școlar și disciplina modulară ca soluție pentru viitor, curricula adaptată nevoilor societății, rolul digitalizării, formarea profesorilor și câți bani vor fi absorbiți pentru sistemul educațional din PNRR.

Dacă vă întrebați când va avea din nou România școli profesionale, aveți răspunsul în acest interviu. Bacalaureatul va fi altfel, iar universitățile vor trebui să își asume responsabilitatea eliberării diplomelor de doctorat.

Criza sanitară a pus sub lumina reflectoarelor problemele cronice din sistemul de învățământ

Ministrul Educației explică ce nemulțumiri a avut vizavi de testele de salivă, dar și de ce ia apărarea celor care și-au dat acordul pentru a fi achiziționate.

Digitalizare versus sport? Nu, Sorin Câmpeanu evaluează altfel situația: digitalizare și sport, aceasta fiind cheia prin care putem avea o generație bine pregătită, dar și sănătoasă. Iar asta se poate dacă se vrea și dacă toată lumea lasă deoparte “comoditatea excesivă”.

Școala, ca ”temelie” a generațiilor viitoare, a fost afectată grav de criza sanitară generată de pandemia de coronavirus, însă Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, spune că – în pofida tuturor lacunelor evidențiate de pandemie la nivelul sistemului de învățământ din România – nu poate exista nimic fără școală, iar o ”dezvoltare” a societății în absența școlii este exclusă.

”Trebuie să fie. Pentru că fără școală nu ai nimic. Nu ai nici prosperitate, nu ai nici securitate și, vedem bine, nu ai nici sănătate. Medicii au trecut prin școală. Toți trebuie să trecem prin școală. Judecătorii au trecut prin școală, toți trebuie să trecem prin școală. Nu există niciun domeniu în care să fie posibilă dezvoltarea fără școală. Iar România, conform OECD, își va atinge țintele de dezvoltare socio-economică atunci când va reuși să ridice nivelul de pregătire al tuturor. Subliniez, al tuturor.

La nivel de elite, încă avem, slavă Domnului, însă, la nivel de masă, din păcate, rezultatele au fost într-o continuă scădere, iar criza sanitară n-a făcut altceva decât să amplifice și să pună sub lumina reflectoarelor problemele cronice din sistemul de educație românesc.

Probleme precum abandonul școlar sau problema majoră a sistemului de educație din România au fost accentuate prin această perioadă de criză sanitară. Nu avem încă datele de la Institutul Național de Statistică (n.red. – referitor la abandonul școlar) și chiar îmi este teamă să le aflu. Va trebuie să aflăm”, spune ministrul Educației.

♣ Adina Anghelscu-Stancu & Cristian Lisandru

Articolul integral pe GÂNDUL.RO